Thailand-en-Bali-2012.reismee.nl

Bamboo raften en Danja door de jungle op een olifant

Om 06.15 worden we afgehaald in ons hotel voor onze 2 daagse toer naar Kanchanaburi, geboekt bij een lokaal reisbureautje. Onze bagage laten we achter in het hotel omdat we hier weer terugkomen. Voor deze 2 dagen is een rugzakje voor ons drieën voldoende. Na een autorit van 2,5 uur komen we aan bij de beroemde “Bridge over the river Kwai.” We bezoeken de oorlogs begraafplaats en een museum over de Japanse bezetting in 1943. Er zijn hier zo’n 150.000 mensen omgekomen bij de bouw van een 143 km lange spoorweg (death railway) door de bergen. De Japanse bezetter had dit als verbinding nodig naar Birma. Een deel daarvan is nog in gebruik en met de trein reizen we langs een indrukwekkend gedeelte naar Nom Tak. (zie foto’s en video) Daar worden we opgewacht door een minibusje voor een rit naar ons drijvend hotel in de rivier Kwai.

Opeens weten we weer wat een basic overnachting is. Dit dus. Armoedig, vervallen en vele ons onbekende kruipende diersoorten op de kamer. Douchen doen we op een paar verrotte planken en de wc komt rechtstreeks uit in de rivier. Het eten is ook errug basic....

Na een onrustige nacht op deze schommelende wrakke boot worden we met een aantal backpackers op een bamboo vlot gezet om te gaan “raften.” Nou ja, een toeristen raft! Met een longtailboat worden we een stuk de rivier opgetrokken om drijvend weer terug te gaan. We eindigen bij een aanlegplaats waar we het olifantenkamp bezoeken. Danja mag eindelijk op een olifant een rit door de jungle maken! Was voor haar om nooit te vergeten! Daarna mocht Danja enkele olifanten bananen voeren. (zie foto’s) Toen was het weer hup in het busje naar ons volgende highlight: de Hell Fire Pass. Een deel van de Death Railway is met primitief gereedschap door krijgsgevangen soldaten uitgehakt in de bergen.

‘s-Nachts moest worden doorgewerkt en de verlichting met toortsen gaf het de naam Hell Fire Pass. Tienduizenden zijn hier omgekomen en we zijn onder de indruk van het bijbehorende museum en de wandeling die we door deze pas gemaakt hebben. (zie foto’s) Danja heeft (net als vorig jaar in Vietnam) weer heel wat geschiedenis les mogen aanschouwen......We worden weer teruggebracht naar onze “hotelboot” voor de lunch en daarna weer ingeladen voor de terugreis naar Bangkok. We concluderen dat we niet geschikt zijn voor een geboekt toertje: we gaan liever ons eigen weg! Na een rit met een gek aan het stuur (ze rijden hier alsof de duivel op hun hielen zit) breekt halverwege de uitlaat af. Geen punt, gewoon doorscheuren, besluit de chauffeur. Begin van de avond komen we heelhuids en doof weer aan in Bangkok en trakteren we ons op friet met mayonaise. Even geen rijst met groenten en gebakken ei......

We nemen een taxi naar ons hotel en besluiten om niet de volgende dag alweer te vertrekken naar Ayutthaya maar nog even te genieten van de heerlijke stad Bangkok.

‘s-Avonds bezoeken we het uitgaans centrum Patpong en we kijken onze ogen uit. Dit is weer een heeele andere les..... Onze volgende bestemming is het eiland Koh Samui. We hebben gepland om dinsdagmidag te vertrekken met de nachttrein en hebben couchettes gereserveerd. Woensdagochtend om 7.00 uur arriveren we in Surathani en vandaaruit is het 2 uur varen met de boot. Onze eerste week Thailand zit er alweer bijna op!